månedens fortellinger på Blå Havkatt

i oktober er

Gullhår og de tre bjørnene - eventyr av brødrene Grim

Den veldig travle edderkoppen av Erik Carle

Fugletreet av Susan Meddaugh

 

 

   

 

Historiene brukes i aldersdelte grupper og for hele gruppen, ute og/eller inne, og fortelles som regel flere ganger.

 

 

Maleøkt

Maleøkt

Vi dro i gang en omfattende kreativ økt heromdagen. Og som alltid hadde vi mange intelligenser i tankene når vi organiserte denne; MENNESKEKLOK er vi når vi samarbeider 2 og 2 ORDKLOK blir vi når vi må prate, diskutere, argumentere og avtale hvordan vi skal samarbeide og mens vi samarbeider. SYSTEMKLOK er det greit å være når vi skal organisere arbeidet.  ROMKLOK er det å kunne se og forstå det faktum at vi tegner overfor hverandre, men det handler bl.a. også om retningsans, fargesans, kunne se helheten, kreativitet og fantasi - alt tatt i bruk når vi tegner og maler. KROPPSKLOK "trening" av finmotorikk, bruk av ulike redskaper, og teknikker sittende på gulvet denne gangen.

Oppgaven var å tegne med blyant, sammen 2 og 2 på samme ark sittende overfor hverandre. Etterpå skulle tegningen fargelegges med vannmaling.

i den sorte gryte...

04.10

Her kommer det artikler om aktuelle temaer, som
hvorfor vi har:

bordkort, ryddemusikk, utedager, en voxen i garderoben, foreldrekaffi, profilbøker, egen lek, åpent hus osv.

Og/eller bildegallerier av prosesser som :

garderoben, forming, tur, MI-grupper, valg etc

skapende lek

Ungene våre simpelthen elsker å lage ting. Enten de selv finner ark og fargeblyanter og drar i gang klipping, tegning og liming ved bordet, eller vi voxne arrangerer formingsoppgaver, fordyper barna seg med iver og entusiasme i arbeidet.

Prosessen frem til produktet sies å være det viktigste, og mye kunst i naturbarnehagen er nettopp øyeblikkskunst. Ting vi lager i naturen av ting vi finner i naturen er et exeplel. Men det er ikke til å stikke under en stol at barnets stolthet også knyttes til hva de har fått til å lage. Derfor er det viktig for oss også å gi barna erfaring med ulike materialer og teknikker, samtidig som barnet mestrer å gjøre arbeidet selv. Vi viser og veileder, mens barnet må selv føle at det er deres produkt, - laget av dem selv.

Det kan være en krevende oppgave å finne aktivitet som passer alle med tanke på at barna er fra knappe tre år til fylte seks. Da opplever vi at ferdigheter og forutsetninger spriker. Så noen ganger er materialet best egnet for de eldste, og andre ganger tillpasses oppgaven de yngste, men ofte er gleden og utbyttet likt uansett alder. Da er vi alle like fornøyde.

Resultatene henges som oftest opp til glede - dekor og utstilling.
Noen samles i mapper som barna får med hjem når de slutter.
Men det er også VELDIG stas å få de med hjem med en gang!

aktivitet på tur

"Rød tråd"

På tur har vi noen ganger det vi kaller "Rød tråd", som er en MI-aktivitet for barna. Det foregår sånn at en rød tråd blir strekt rundt i skogen, bevisst lagt til en løype som ville gi alle barna motoriske utfordringer på veien, fx. over steiner og knauser, under busker og rundt trær.

Langs denne løypen kan det så bli lagt ut oppgaver knyttet til en eller flere av intelligensene. IMG 9402

 

Her er noen exempler:
ORDKLOK på orange ark: lage bokstaven sin (av pinner eller skrive den i jorden med en pinne)
SYSTEMKLOK på lyseblå ark: finne et gitt antall steiner (tilsvarende alder, systematisere etter størrelse, kategorisere eller bygge tårn av de)
NATURKLOK på grønt ark: kjenne igjen ting i naturen (navnsette eller føle på)
MUSIKKLOK på lysegrønt ark: synge en sang, klappe stavelser (navnet sitt)
KROPPSKLOK på blått ark: krype, rulle, hoppe, klatre.
MENNESKEKLOK på rosa ark: gi noen en klem
ROMKLOK på gult ark: lage et bilde av ting du finner

SELVKLOK kan ganske enklet være å ville/våge å delta :)

 

 

Barna deltar som oftest i aldersblandede grupper ute og "det er lov" både å samarbeide og å hjelpe hverandre (som er å være menneskeklok)...😇

Loading...
Loading...