JUNI

sidensist

sneglmblastrek

 

Sommer på Blå Havkatt 

Bilde 26.06.2019 15 03 39

 
Vi har utvidet utelivet vår mer enn vi noen gang hadde tenkt de sist månedene. Og det har vært superfint. Til tross for varierende temperatur og noen riktig så kalde opplevelser, har barnehagelivet vært veldig kjekt denne tiden. Kanskje vi fortsetter med mye av det samme også etter sommeren?

Men nå ønsker vi alle en veldig god sommer!

 

 

Periodens bilde

IMG 9935
Sommerfølelse.


Siden sist..


havkatten
Nå har det handlet om BIOTOParbeidet en stund. Og vi avsluttet med fugler og 'spor etter mennesker', som i stor grad består av boss/søppel... Men vi fant heldigvis ikke avskrekkende mye i biotopen vår. Ellers har biotoparbeidet bestått av turer til årets biotop som var ved sjøen. Der studerte vi dyr i vann, dyr på land (og i luften), planter i vann og på land, og til slutt spor etter mennesker... Det hele ble dokumentert på en plansje. Nytt av året er at plansjen henger ute på uteplassen vår. Et eget fotogalleri viser unger i arbeid i biotopen, og i etterarbeidet. Mens de andre bildene nedenfor viser noe av alt det andre de også gjør... Etter at biotoparbeidet ble slutt har vi gått turer til litt andre steder. Fortrinnsvis for å finne vann eller søke ly for varmen. For sommeren kom jo på skikkelig etterhvert... Noen bilder av dette finnes nedenfor.

(Trykk på første bilde så kommer galleriet opp med større bilder)

HVERDAGGLIMT

 

BILDER FRA BIOTOPEN

 

 

 

 Barnekunst

      IMG 9886

Biotop Tresvik 2020 - naturstudier satt i system;
dyr i vann - dyr på land og i luften - planter i vann - blomster på land - spro etter mennesker

 

 Tanken bak...innemiljøet hos oss

Som oppfølging av årets foreldrespørreundersøkelse vil vi informere om forhold og fortelle om rutiner i barnehagen som vi ikke vanligvis tenker på å si så mye om, og som heller ikke kommer frem i pedagogiske planer eller bildedokumentasjon. Først ut er innemiljøet på avdelingen vår.

Arealmessig er vi en romslig barnehage. Men vi er prisgitt et 30 år gammelt hus med vegger av furupanel, og en økonomi som ikke tillater særlig oppussing eller oppgradering. Og egentlig ønsker vi ikke det heller. Vi synes den stilen passer til vår pedagogikk med fokus på natur, miljø og Mange Intelligenser. Vi har tro på at naturmaterialer og lite institusjonspreg gir varme og en koseligere atmosfære for barna.

Når det gjelder innredningen skal den invitere til mange ulike typer leker og aktiviteter, med kroker og ‘lommer’ der barna kan leke mest mulig uforstyrret. Leketøy, utstyr og materiell finnes på faste plasser og er lett tilgjengelig for barna. Slik kan de i størst mulig grad styre leken sin selv.

Vi har laget kroker for rollelek, byggelek, datalek, lesing og formingslek, og puterommet inviterer både til fysisk lek og rolig lek. Bordet er arena for formingslek, spill og puslespill. Og ikke sjeldent er der også lekende sjeler UNDER bordet. Alle disse lekemulighetene gir allsidig utfoldelse knyttet til Mange Intelligenser. Det er tanken bak innredningen. Dette er også i tråd med Reggio Emilias pedagogikk som omtaler rommet som ‘Den tredje pedagog’, en annen inspirasjonskilde for oss.

Tanken bak...lekeutvalget vårt

Akkurat som innmiljøet, skal også leker og utstyr inspirere barn til ulike typer lek i barnehagen. I tillegg skal disse i størst mulig grad være tilgjengelig for barna, slik at de selv kan finne det de ønsker eller trenger for å drive leken sin videre. Vi skal altså ha ting som inspirerer til rollelek, konstruksjonslek, formingslek og det jeg velger å kalle kognitiv lek som fx. spill og puslespill. Disse siste har gjerne et slags læringformål (tall og mengder eller ord og begreper), men gir like gjerne øvelse i sosiale spilleregler om de blir brukt på en god måte.

Vår pedagogikk, Mange Intelligenser, preger også lekeutstyret vårt. Vi vil det skal appellere til lek som kan knyttes knyttet til intelligensene, og her er kreativ bruk, fantasi og ting som kan brukes på mange måter et stikkord. En ‘pinne’ kan være buen til fiolinene, eller fløyte, eller en trykkestav eller… En ertepose kan være pute til katten, innmaten i en sandwich, eller lasten på et lasteplan. Ullposene var opprinnelig tengt til samle, sorterings- og kategoriseoingslek, men er like ofte ‘skøyter’ eller hjelm. For ikke å snakke om lekesilkene; de er prinsessekjoler, dansetørkler, dukkedyner eller hoppeparadis. Bare fantasien vår setter begrensinger, og som dere vet, barnas fantasi er uendelig. Den mater vi med dette materiellet som ikke har en fast funksjon. Så vil vi at lekene skal være så kjønnsnøytrale som mulig.

At vi i tillegg er en naturbarnehage med stort fokus på miljø har gjort oss oppmerksom på hva leker er laget av. Og vi velger nå leker av naturmaterialer i størst mulig grad. Tre, silke, ull, bomull, stein, perlemor osv. gir en taktil dimensjon til opplevelsen.

Det gjør nok at vårt utstyr ser anderledes ut en lekene på barnerommet hjemme. Det er helt greit. For vi skal ikke kopiere et hjem, men faktisk være et supplement til hjemmet. Slik får barna oppleve flere typer lekemateriell.

 

 

Folk på avdelingen dette året

 Det går 16 barn i alderen 2-5 år på avdelingen vår, 7 gutter og 9 jenter.
Personalet teller 3 voxne,
- en tidligvakt (715-1445), en mellomvakt (815-15) og en seinvakt (9-1630).
Vi som jobber på Blå Havkatt nå heter Kristin, Jørn og Shoshi.


Vi går ut i allslags vær

5tips til pakledningEt av kriteriene i naturbarnehagen lyder "Vi går ut i allsalgs vær". 

I Naturbarnehagen blir da nøkkelen til et godt liv for barna riktige klær. Foreldrene har ansvar for at barnas klær både er hensiktsmessige for lek og friluftsliv i barnehage, og at de er tørre og tilgjengelig for barna, dvs. henger/ligger på riktig plass i garderoben.

Uken hos oss er omtrent som dette:

Mandag, torsdag og fredag er utedager hos oss og vi går ut allerede om morgenen og er ute det aller meste av dagen. Da går vi som regel på tur utenfor barnehagens område. Men vi kan også ha utendørs aktiviteter på uteplassen vår. Fx. brenner vi bål i gruen hver 3. fredag.

Alle dagene i uken lekes det på uteområdet om ettermiddagen.

Tirsdag har vi innendørs aktiviteter knyttet til en eller flere av de 8 intelligensene, gjerne i grupper, enten aldersdelt eller aldersblandet. Andre ganger har vi felles oppgaver, forming el.l.

Onsdag er 'den store møtedagen'. Mens personalet hjelper hverandre på tvers av avdelinger avholdes avdelingsmøter. Kulturskolen kommer denne dagen, og ellers brukes mye av tiden til ulike typer lek, pusling, bygging, tegning, spill og samling.

Dagen hos oss er omtrent som dette:

07:00 åpnes barnehagen, men så tidlig må alle komme inn på Rosa Elefant og være der til klokken 07:15.

07:15 åpnes Blå Havkatt og medbrakt frokost kan spises frem til 08:30 for de som ønsker det.

08:30 avsluttes frokosten og vi starter aktiviteter og opplegg som trener mange intelligenser

09:00 begynner vi å gjøre oss klare for rydding og uteliv på mandager, torsdager og fredager, og til mer voxenstyrte og tilrettelagte aktiviteter de to andre dagene. Barna bør seinest være kommet til dette tidspunktet.
11:00 er hovedmåltidet vårt. På tirsdag og onsdag skjer dette på dekkede bord på avdelingen. Da får barna velge pålegg og smøre maten sin selv. De øvrige dagene spiser vi felles, ferdigsmurt niste ute i naturen.

14:00 har vi også en matpause med lettere mat som påsmurte skiver, havregryn el.l. Dette måltidet avsluttes med frukt og grønnsaker.
Ettermiddagene tilbringes vanligvis ute i lek.

16:30 barnehagen stenger og alle skal være hentet.


Til toppen

 

 Noen tilbakeblikk...
Rosarussen

Koronatider...

karnevalet:

 
JULEN HOS OSS


Tips:
Radioprogrammet "Naturens verden" på NRK P1 som ble sendt søndag 23.1.11 hadde innslag fra Rusvik Naturbarnehage:-)

snegl m bla strek vendt

FILM

Rusvik Naturbarnehage i radioen

HVEM  ER DU - SOM LESER DENNE SIDEN?
Dersom du har noe å fortelle, som vi kan ha nytte eller glede av å høre,
hadde det vært grådig kjekt å få en mail.
  Send den til: blahavkatt@rusviknaturbarnehage.no

Takk for oppmerksomheten!

Loading...
Loading...