SEPTEMBER

sidensist

sneglmblastrek

 

Høst på Blå Havkatt 

Bilde 26.06.2019 15 03 39

 

Et nytt barnehageår har startet. Med det har vi sagt farvel til 6 supre jenter som begynte på skolen nylig, og tatt imot 6 nye kjekke barn på avdelingen. Fire av de kommer fra småbarnsavdelingen, mens to er helt nye i barnehagen vår. Allerede etter to uker sammen ser vi vilje, fantasi, humør, energi, tillit, nysgjerrighet og utforskertrang, så dette blir en flott gjeng å være sammen med det kommende året.

 

 

Periodens bilde

IMG 9935
På vei ut i 'natureventyret'.


Siden sist..


havkatten
..har sommeren gått og ferien er over. Et nytt barnehageår er i gang. Vi har store endringer i barnegruppen. Nye barn skal bli kjent og trygg. De yngste er dermed ikke yngst lenger. De som var heltene i fjor, har begynt på skolen og andre skal ta over denne rollen, sansynligvis uten å vite det selv. Noen må finne nye venner, andre må finne tilbake til gamle. Det er en spennede tid, hvor de viktigste hjelpemiddelene er tid, samvær, opplevelse, lek, støtte og omsorg. Det vi bruker mest tid på for å gi rom til dette i denne perioden, er lek, litt inne, men mest ute og på tur.
Bildegalleriet nedenfor viser noe av det vi gjør i denne tiden:

(Trykk på første bilde så kommer galleriet opp med større bilder)

Månedens tema for bildene er: BLI MED OSS PÅ TUR.


 


 

 

 

 Barnekunst

      IMG 9886

Krittegning - jente 4 år.

 

 Tanken bak...innemiljøet hos oss

Som oppfølging av årets foreldrespørreundersøkelse vil vi informere om forhold og fortelle om rutiner i barnehagen som vi ikke vanligvis tenker på å si så mye om, og som heller ikke kommer frem i pedagogiske planer eller bildedokumentasjon. Først ut er innemiljøet på avdelingen vår.

Arealmessig er vi en romslig barnehage. Men vi er prisgitt et 30 år gammelt hus med vegger av furupanel, og en økonomi som ikke tillater særlig oppussing eller oppgradering. Og egentlig ønsker vi ikke det heller. Vi synes den stilen passer til vår pedagogikk med fokus på natur, miljø og Mange Intelligenser. Vi har tro på at naturmaterialer og lite institusjonspreg gir varme og en koseligere atmosfære for barna.

Når det gjelder innredningen skal den invitere til mange ulike typer leker og aktiviteter, med kroker og ‘lommer’ der barna kan leke mest mulig uforstyrret. Leketøy, utstyr og materiell finnes på faste plasser og er lett tilgjengelig for barna. Slik kan de i størst mulig grad styre leken sin selv.

Vi har laget kroker for rollelek, byggelek, datalek, lesing og formingslek, og puterommet inviterer både til fysisk lek og rolig lek. Bordet er arena for formingslek, spill og puslespill. Og ikke sjeldent er der også lekende sjeler UNDER bordet. Alle disse lekemulighetene gir allsidig utfoldelse knyttet til Mange Intelligenser. Det er tanken bak innredningen. Dette er også i tråd med Reggio Emilias pedagogikk som omtaler rommet som ‘Den tredje pedagog’, en annen inspirasjonskilde for oss.

Tanken bak...lekeutvalget vårt

Akkurat som innmiljøet, skal også leker og utstyr inspirere barn til ulike typer lek i barnehagen. I tillegg skal disse i størst mulig grad være tilgjengelig for barna, slik at de selv kan finne det de ønsker eller trenger for å drive leken sin videre. Vi skal altså ha ting som inspirerer til rollelek, konstruksjonslek, formingslek og det jeg velger å kalle kognitiv lek som fx. spill og puslespill. Disse siste har gjerne et slags læringformål (tall og mengder eller ord og begreper), men gir like gjerne øvelse i sosiale spilleregler om de blir brukt på en god måte.

Vår pedagogikk, Mange Intelligenser, preger også lekeutstyret vårt. Vi vil det skal appellere til lek som kan knyttes knyttet til intelligensene, og her er kreativ bruk, fantasi og ting som kan brukes på mange måter et stikkord. En ‘pinne’ kan være buen til fiolinene, eller fløyte, eller en trykkestav eller… En ertepose kan være pute til katten, innmaten i en sandwich, eller lasten på et lasteplan. Ullposene var opprinnelig tengt til samle, sorterings- og kategoriseoingslek, men er like ofte ‘skøyter’ eller hjelm. For ikke å snakke om lekesilkene; de er prinsessekjoler, dansetørkler, dukkedyner eller hoppeparadis. Bare fantasien vår setter begrensinger, og som dere vet, barnas fantasi er uendelig. Den mater vi med dette materiellet som ikke har en fast funksjon. Så vil vi at lekene skal være så kjønnsnøytrale som mulig.

At vi i tillegg er en naturbarnehage med stort fokus på miljø har gjort oss oppmerksom på hva leker er laget av. Og vi velger nå leker av naturmaterialer i størst mulig grad. Tre, silke, ull, bomull, stein, perlemor osv. gir en taktil dimensjon til opplevelsen.

Det gjør nok at vårt utstyr ser anderledes ut en lekene på barnerommet hjemme. Det er helt greit. For vi skal ikke kopiere et hjem, men faktisk være et supplement til hjemmet. Slik får barna oppleve flere typer lekemateriell.

 

 

Personalet avdelingen er

Kristin, Jørn og Shoshi.
Kristin og Jørn veksler annenhver uke på å være tidlig (715-1445) og seinvakt (9-1630)
mens Shoshi er pedagogisk leder og har fast mellomvakt (815-15)

Hele avdelingen går ut i allslags vær

5tips til pakledning

 

Et av kriteriene i naturbarnehagen lyder "Vi går ut i allsalgs vær". 

I Naturbarnehagen blir da nøkkelen til et godt liv for barna riktige klær.

Foreldrene har ansvar for at barnas klær både er hensiktsmessige for lek og friluftsliv i barnehage, og at de er tørre og tilgjengelig for barna, dvs. henger/ligger på riktig plass i garderoben.

 


 

 

 

 

 

Til toppen

 

 Noen tilbakeblikk...
LEK OG AKTIVITET FRA DE FØRSTE DAGENE I DET NYE BARNEHAGEÅRET.

 

 

FRA I FJOR:

BILDER FRA BIOTOPEN

 Rosarussen

Koronatider...

karnevalet:

 
JULEN HOS OSS


Tips:
Radioprogrammet "Naturens verden" på NRK P1 som ble sendt søndag 23.1.11 hadde innslag fra Rusvik Naturbarnehage:-)

snegl m bla strek vendt

FILM

Rusvik Naturbarnehage i radioen

HVEM  ER DU - SOM LESER DENNE SIDEN?
Dersom du har noe å fortelle, som vi kan ha nytte eller glede av å høre,
hadde det vært grådig kjekt å få en mail.
  Send den til: blahavkatt@rusviknaturbarnehage.no

Takk for oppmerksomheten!

Loading...
Loading...