Vi er småbarnsavdeling med 14 barn fra 1 til 3 år og 5 ansatte. Vi er 2 pedagoger og 3 fagarbeidere.
På Rosa Elefant er det første året i barnehagen for de fleste barn. Derfor er vi opptatt av å gi nye barn trygghet og forutsigbarhet.
Rutiner og fast ukesrytme skaper trygge rammer. Vi voksne er på golvet sammen med små barn og er der når de trenger oss. Fanget er alltid ledig for kos eller trøst.
Vi legger til rette for at små barn kan være ‘her og nå’ og kan uttrykke seg og utforske. Hos oss får småtroll tid og plass til å tumle og bruke kroppen på egne premisser.
Sommer idyll
I sommerferien holder vi vanlig ukens rytme. Men rosa elefant er stengt, og barn er fordelt på de to ‘store’ avdelingene, blå havkatt og grønne kolibri. Vi pleier å være færre folk på sommeren, og våre barn har fin mulighet til å bli kjent på de andre avdelingene.
Vi går turer i de varme og lyse dagene like mye som i de kalde og våte. Mye av tid går på å stelle i hagen og høste frukt, bær og grønnsaker. Men for det meste-leker vi!
Hysj kan du høre gresset gro…
Våre små mennesker elsker småkryp. Og vi voksne ønsker å pirre deres nysgjerrighet. Aktiviteter og planlagt pedagogisk arbeid bygger på opplevelser og erfaringer vi får i naturen. Men på rosa elefant skjer det ganske mye allerede i vår barnehagen, under et epletre, i urtekasse eller ved kompostbinge. Det kravler og det kryr…
Biedag i Rusvik
I mai malt barn med doruller og bobleplast for å etterligne bikube 🙂 Og vi hadde biefest i vår hytte som heter «bikubå». Ansatte stilte opp med teater stykke om bjørner Brakar, vi spiste skive med smør og honning til lunsj, og de som ville fikk varmt melk med honning.
Vårsyssel i gang
Små jobber i kjøkkenhagen: tilføre ny jord og litt kompost, lukke, rydde, smake på urter…
Biologisk mangfold og kroppslighet
Vi har stor ønske, og eget mål på rosa, at barn blir trygge i naturen. Vi begynner med små skritt og tar utgangspunkt i Merleau–Pontys filosofi, at et menneske lærer gjennom kroppen. Vårt fokus ligger i småbarns væremåte og hvordan de tilnærmer seg omgivelsene. Vi legger til rette for at barn får førstehåndserfaringer og mange opplevelser i naturen. Og vi ønsker å fange de små øyeblikkene gjennom observasjon, tilværelse og bilder.