Blå Havkatt

SEPTEMBER
Vi er i gang og høsten nærmer seg

Det nye barnehageåret er blitt to uker gammelt. To uker som har krev sitt, både av nye barn som skal bli kjent, trygg og finne sin plass, og av oss i personalet som skal hjelpe dem med det. Men nå ser det ut til at tiden og arbeidet bærer frukter. Avskjedene på morgenkvisten er lettere, skuldrene lavere og leken blomstrer.

Nå er vi kommet til fasen hvor faste aktiviteter skal innføres. Turene går foreløpig hovedsaklig til steder i nærmiljøet, gjerne flere ganger til samme plass. Andre aktiviteter innføres og gjennomføres i takt med at barna viser interesse og er klare for det. Steg for steg – vi tar den tiden som trengs.

Når bitene har falt på plass er det tid for større utfordringer og opplevelser.

Månedens bok i september er
«Store Saras små støvler» av Paulette Bourgeois og Brenda Clark.
Den handler om Sara som har vokst fra sine elskede gummistøvler og
alle de kreative påfunnene hun forsøker for å få de til å bli større.

Morsom, varm, fantasifull og aktuell etter en sommer der støvlene kanskje har fått en lang pause?

Flokken vår dette året

består av 18 barn mellom 2 og 5 år, ni 2-3-åringer, tre 4-åringer og seks 5-åringer. 8 jenter og 10 gutter.
Disse ivaretas og ledes av et personale på tre personer. Vi er mest ute, men også inne.

Med mye varme og nærhet blir barna trygge og tillitsfulle. Og med gjennomtenkte, gode rutiner som skaper forutsigbarhet, kjenner barna barnehagehverdagen og vet hvordan de kan ta del i det som foregår. Det gir dem oversikt, mestringsfølelse og gjør dem selvstendige i barnehagelivet. Det gav veldig gode resultater i forrige barnehageår. Så vi bruker samme oppskrift også videre, men med eventuelle justeringer etter evaluering underveis. En ny flokk kan ha nye behov.

Klær er «nøkkelen»

Et av kriteriene i naturbarnehagen lyder: «Vi går ut i allsalgs vær». 

Da blir riktige klær nøkkelen til et godt liv for barna i naturbarnehagen.

Foreldrene har ansvar for at barnas klær både er hensiktsmessige for lek og friluftsliv i barnehage, og at de er tørre og tilgjengelig for barna, dvs. henger/ligger på riktig plass i gangen og i garderoben.

Innholdet i kurven til byttetøy skal kun brukes i tilfelle uhell som gjør barna våte, og bestå av ett enkelt sett kleskift (truse, longs, strømper, bukse, trøye – og ikke noe mer)

Tanken bak…

Vil du lese mer om noen av temaene nedenfor er det bare å klikke på teksten. Da får du vite hvorfor vi har det som vi har det, eller hvorfor vi gjør som vi gjør på Blå Havkatt. Og er det noen tema du kunne ønsket var omtalt her, vil vi veldig gjerne vite det, så kommer det et innlegg om det også her.

Tanken bak…årstidsbordet

Et lite bord på avdelingen er pyntet med duker og silke i farger som representerer årstidene, og dukker, figurer og ting som viser hva måneden kan by på. Dette er et lite tablå som speiler årstidene i naturen og viser hvordan de kommer til uttrykk i barnehagen.

Årstidsbordet er et estetisk blikkfang i tillegg til å være et pedagogisk virkemiddel som stille presenterer årets gang og innhold for barna.

Årstidsbordet er til skue, refleksjon og undring. Men det har vi ikke sagt til barna. Likevel er det noe de har skjønt. Bordet får nemlig stå imponerende urørt gjennom måneden, samtidig som vi ser at det tiltrekker seg barn som kikker på bordet, studerer det, viser det til andre og samtaler om det de ser der. De opplever at noe er til lek og noe er det ikke, selv om det er i barnehage

Tanken bak…innemiljøet hos oss

Som oppfølging av foreldrespørreundersøkelser vil vi fortelle om rutiner og forhold i barnehagen som vi ikke vanligvis tenker på å si så mye om, og som heller ikke kommer frem i pedagogiske planer eller bildedokumentasjon. Så her kommer litt om innemiljøet på avdelingen vår.

Arealmessig er vi en romslig barnehage. Men vi er prisgitt et 30 år gammelt hus med vegger av furupanel, og (ofte) økonomi som ikke tillater særlig oppussing eller oppgradering. Noe vi forsåvidt ikke ønsker heller. Vi synes den stilen passer til vår pedagogikk med fokus på natur, miljø og Mange Intelligenser. Vi har tro på at naturmaterialer og lite institusjonspreg gir varme og en koseligere atmosfære for barna.

Når det gjelder innredningen skal den invitere til mange ulike typer lek og aktiviteter, med kroker og ‘lommer’ der barna kan leke mest mulig uforstyrret. Leketøy, utstyr og materiell finnes på faste plasser og er lett tilgjengelig for barna. Slik kan de i størst mulig grad styre leken sin selv.

Vi har laget kroker for rollelek, byggelek, datalek, lesing og formingslek, og puterommet kan brukes både til fysisk lek og rolig lek. Bordet er arena for formingslek, spill og puslespill. Og ikke sjeldent er der også lekende sjeler UNDER bordet. Alle disse lekemulighetene gir allsidig utfoldelse knyttet til Mange Intelligenser. Det er tanken bak innredningen. Dette er også i tråd med Reggio Emilias pedagogikk som omtaler rommet som ‘Den tredje pedagog’, en annen inspirasjonskilde for oss.

Tanken bak…lekeutvalget hos oss

Akkurat som innmiljøet, skal også leker og utstyr inspirere barn til ulike typer lek i barnehagen. I tillegg skal disse i størst mulig grad være tilgjengelig for barna, slik at de selv kan finne det de ønsker eller trenger for å drive leken sin videre. Vi skal altså ha ting som inspirerer til rollelek, konstruksjonslek, formingslek og det jeg velger å kalle kognitiv lek som fx. spill og puslespill. Disse siste har gjerne et slags læringformål (tall og mengder eller ord og begreper), men gir like gjerne øvelse i sosiale spilleregler om de blir brukt på en god måte.

Vår pedagogikk, Mange Intelligenser, preger også lekeutstyret vårt. Vi vil det skal appellere til lek som kan knyttes til intelligensene, og her er kreativ bruk, fantasi og ting som kan brukes på mange måter et stikkord. En ‘pinne’ kan være buen til fiolinene, eller fløyte, eller en trykkestav eller… En ertepose kan være pute til katten, innmaten i en sandwich, eller lasten på et lasteplan. Ullposene var opprinnelig tenkt til samle, sorterings- og kategoriseoingslek, men er like ofte ‘skøyter’ eller hjelm. For ikke å snakke om lekesilkene; de er prinsessekjoler, dansetørkler, dukkedyner eller hoppeparadis. Bare fantasien vår setter begrensinger, og som dere vet, barnas fantasi er uendelig. Den mater vi med dette materiellet som ikke har en fast funksjon. Og så vil vi at lekene skal være så kjønnsnøytrale som mulig.

At vi i tillegg er en naturbarnehage med stort fokus på miljø har gjort oss oppmerksom på hva leker er laget av. Og vi velger nå leker av naturmaterialer i størst mulig grad. Tre, silke, ull, bomull, stein, perlemor osv. gir en taktil dimensjon til opplevelsen.

Det gjør nok at vårt utstyr ser anderledes ut en lekene på barnerommet hjemme. Det er helt greit. For vi skal ikke kopiere et hjem, men faktisk være et supplement til hjemmet. Slik får barna oppleve flere typer lekemateriell.

Skroll til toppen