
Årets barnegruppe består av 23 barn i alderen 2-6 år.
Vi ser at det er mange fordeler med å dele i mindre grupper, og har derfor valgt å dele barnegruppen i to, 3-4 av 5 dager i uken. Det er hovedsakelig i kjernetiden (9:30-12:30) at vi deler oss i disse gruppene. Formiddag og ettermiddag er vi sammen, og velger også å være alle sammen noen ekstra dager innimellom.
Personalet på Grønne Kolibri består av 2 pedagoger og 2 fagarbeidere.
Vi er opptatt av å skape gode relasjoner mellom barna, samt barn og voksne, og står på for at alle barna skal føle seg ivaretatt, sett og verdsatt for den de er.
Dagene på Grønne Kolibri er forutsigbare med faste og gjennomtenkte rutiner. Utfordringene og forventningene tilpasses barnets alder og vi er der for å støtte og oppmuntre slik at barna opplever mestring og blir selvstendige.
Leken verdsettes høyt, og vi legger til rette for, og setter av tid til at barna får utfolde seg i lek både i barnehagen og ute i naturen.
Vi ønsker at barna skal bli glade i naturen slik at de også ønsker å ta vare på den. Dette ønsker vi å oppnå ved å gi barna gode erfaringer og opplevelser ute i naturen. Alt vi kan lære inne, kan vi lære like godt ute.
Organisering og oversikt:
Ukerytmen på Grønne Kolibri
Mandager
Gruppe 1 har Mi-aktivitet, mens gruppe 2 går på tur. Vi har faste turplasser i nærmiljøet som vi går til.
Tirsdager
Gruppe 2 har Mi-aktivitet, mens gruppe 1 går på tur. Vi har faste turplasser i nærmiljøet som vi går til.
Onsdager
Det er lek og aktiviteter på avdelingen frem til lunsj denne dagen. Etter lunsj er det lek ute.
Torsdager
Det er turdag, så vi går tidlig ut (rundt kl 8). Vi deler oss etter alder, hvor turene tilpasses dette.
De eldste går gjerne på langtur, mens de yngste har kortere turer. Når vi kommer litt ut i september går vi på tur med jevngamle fra Blå Havkatt og Rosa Elefant annenhver uke (partalls uker). Mer info om hvilke uker det blir kommer i neste månedsplan. Da har vi en tredeling etter alder (yngst – mellomst – eldst).
Fredager
Innholdet denne dagen vil variere fra uke til uke. Matlaging i gruva nede i hagen rullerer mellom avdelingene, så den er tilgjengelig for oss hver tredje uke. Når vi ikke har gruva går vi enten på tur sammen, eller i delte grupper. Fredagen brukes også gjerne til aktiviteter og/eller samlinger knyttet opp mot temaer som er aktuelle for den måneden vi er i.
Litt om innemiljøet på avdelingen vår.
Arealmessig er vi en romslig barnehage. Men vi er prisgitt et 30 år gammelt hus med vegger av furupanel, og (ofte) økonomi som ikke tillater særlig oppussing eller oppgradering. Noe vi forsåvidt ikke ønsker heller. Vi synes den stilen passer til vår pedagogikk med fokus på natur, miljø og Mange Intelligenser. Vi har tro på at naturmaterialer og lite institusjonspreg gir varme og en koseligere atmosfære for barna.
Når det gjelder innredningen skal den invitere til mange ulike typer lek og aktiviteter, med kroker og ‘lommer’ der barna kan leke mest mulig uforstyrret. Leketøy, utstyr og materiell finnes på faste plasser og er lett tilgjengelig for barna. Slik kan de i størst mulig grad styre leken sin selv.
Vi har laget kroker for rollelek, byggelek, datalek, lesing og formingslek, og puterommet kan brukes både til fysisk lek og rolig lek. Bordet er arena for formingslek, spill og puslespill. Og ikke sjeldent er det også lekende sjeler UNDER bordet. Alle disse lekemulighetene gir allsidig utfoldelse knyttet til Mange Intelligenser. Det er tanken bak innredningen. Dette er også i tråd med Reggio Emilias pedagogikk som omtaler rommet som ‘Den tredje pedagog’, en annen inspirasjonskilde for oss.
Lekeutvalget hos oss:
Akkurat som innemiljøet, skal også leker og utstyr inspirere barn til ulike typer lek i barnehagen. I tillegg skal disse i størst mulig grad være tilgjengelig for barna, slik at de selv kan finne det de ønsker eller trenger for å drive leken sin videre. Vi skal altså ha ting som inspirerer til rollelek, konstruksjonslek, formingslek og det jeg velger å kalle kognitiv lek som for eksempel spill og puslespill. Disse siste har gjerne et slags læringformål (tall og mengder eller ord og begreper), men gir like gjerne øvelse i sosiale spilleregler om de blir brukt på en god måte.
Vår pedagogikk, Mange Intelligenser, preger også lekeutstyret vårt. Vi vil det skal appellere til lek som kan knyttes til intelligensene, og her er kreativ bruk, fantasi og ting som kan brukes på mange måter et stikkord. En ‘pinne’ kan være buen til fiolinene, eller fløyte, eller en trykkestav eller… En ertepose kan være pute til katten, innmaten i en sandwich, eller lasten på et lasteplan. For ikke å snakke om lekesilkene; de er prinsessekjoler, dansetørkler, dukkedyner eller hoppeparadis. Bare fantasien vår setter begrensinger, og som dere vet, barnas fantasi er uendelig. Den mater vi med dette materiellet som ikke har en fast funksjon. Og så vil vi at lekene skal være så kjønnsnøytrale som mulig.
At vi i tillegg er en naturbarnehage med stort fokus på miljø har gjort oss oppmerksom på hva leker er laget av. Og vi velger nå leker av naturmaterialer i størst mulig grad. Tre, silke, ull, bomull, stein osv. gir en taktil dimensjon til opplevelsen.
Det gjør nok at vårt utstyr ser annerledes ut en lekene på barnerommet hjemme. Det er helt greit. For vi skal ikke kopiere et hjem, men faktisk være et supplement til hjemmet. Slik får barna oppleve flere typer lekemateriell.

Juni på Grønne Kolibri
Så var tiden inne for årets biotop-arbeid. I år var det Grønne Kolibri sin tur til å se nærmere på mangfoldet i Tresvik. Vi har hatt fire turer dit, hvor vi har konsentrert oss om «liv på land», «liv i sjøen», «vekster på land», «vekster i sjøen». Siste turen så vi også etter «tegn etter mennesker».
Det var mange engasjerte barn (og ansatte), og funnene var mange. Tilbake i barnehagen har vi sett på de ulike funnene og dokument dette på veggen i garderoben. I tillegg får hvert enkelt barn jobbe med sin egen dokumentasjon, i form av å klippe ut og lime på egen plansje.



Ut på tur aldri sur – Noen blinkskudd
